نوشته شده توسط : زپو

 گزارش كارآموزي با عنوان:   رنگ و معايب آن در صنايع خودرو سازي


 

                                                                                                             مقدمه

  تاريخچه ي مختصر ايران خودرو                                                                    

شركت ايران خودرو (سهامي عام) تحت پوشش سازمان گسترش و نو سازي صنايع ايران

 

 خودروميباشد.

 

تاريخ تاسيس شركت در مرداد ماه 1341 و با نام شركت سهامي كارخانجات  ايران

 

ناسيونال ميباشد

 

اولين محصول اين شركت اتوبو سهاي 321َ- 319 و ميني بوسهاي تحت ليسانس دايملر

 

بنز تشكيل مي داد.سپس در تاريخ 1345 اجازه تاسيس كا رخانجات انواع خودرو سواري 4

 

سيلندر از طرف شركت تالبوت به اين شركت اعطا گرديد. از اواخر 1345 توليد خودروي

 

سواري پيكان 1600 در اين شركت شروع شد.با هدف ساخت بدنه موتور پيكان و هم چنين

 

مونتا‍ژ موتور تاسيس گرديد.اين كارخانه شامل دو بخش ماشين شاپ و مونتاژ موتور

 

ميباشد. در قسمت ماشين شاپ قطعات سيلندر ـسر سيلندر ـيا طاقان ـ فلاويل و ... ساخته

 

 مي شود . در خطوط جداگانه  ماشين كاري شده و سپس به قسمت مونتاژ موتور منتقل

 

 مي گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست

 

 

پروسه كنترل تجهيزات

 

نوع سيم بندي و كلمپ ها

 

موتور هاي الكتريكي

 

زمين كردن الكتريكي

 

شناسايي قطعات

 

اينورتر (Inverter)

 

پريشر سوئيچ

 

سيستم مشعل

 

كنترل كننده هاي منطقي برنامه پذير

 

ترمو كوپل ها

 

حسگر هاي فشار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پروسه كنترل تجهيزات :

 

در سايت يك سري تجهيزات انتقال و يك سري تجهيزات پروسس به كار رفته است:

تجهيزات انتقال :

 

1)conveyor

(2خط هوايي EMS

 

(3 ادوات انتقال و تغيير جهت و تغيير ارتفاع مثل الواتور و كم ليفت ها

 

4)(Twin Strand Conveyor)TSC  

 

در تجهيزات انتقال ادوات مولد نيرو عبارت است از الكترو موتور و گير بكس كه برخي داراي سرعت

 

ثابت بوده و برخي دور متغير دارد . الكترو موتورهايي كه داراي دور متغيير هستند با استفاده از

 

اينورتر دور انها كنترل ميشود(با تغيير فركانس توسط اينورتر سرعت الكترو موتور ها تغيير ميكتند).

 

علت ابن تغيير بار براي اين ادوات اين است كه سرعت خطوط متوالي در نقاط مختلف متفاوت است و

 

براي تطبيق اين سرعت ها از اينورتر استفاده ميشود .

 

تجهيزات خطوط انتقال توسط تابلوهاي كنترل خاصي به نامCCPكنترل ميشود . اجزاي اصلي اين تابلو

 

ها عبارت است ازPLCهاي سري 400 ساخت زيمنس و اينورتر هاي سري300 .كليه اين تابلوها

 

توسط كابل هاي ارتباطي شبكه اترنت در اتاق كنترل مركزي CCRتحت كنترل مباشند.به منظور تامين

 

ايمني بيشتر كليه الكتروموتور هاي خطوط انتقال مجهز به سيستم  Brakeيا ترمز ميباشد .

 

تجهيزات پروسس:

 

به تجهيزاتي گفته ميشود كه عمليات يا فرايندي روي بدنه خودرو انجام ميشود مانند ربات هاتي

 

پاشش و تجيزات هوا ساز .

 

كوره ها :

 

شامل كوره هاي سيلر و پاشش استر و رنگ رويه . براي كنترل ربات ها تابلو هاي خاص plcكه

 

برنامه ربات ها در ان تعبيه شده است مورد استفاده قرار گرفته و براي هر نوع مشخص از خودرو

يك برنامه معين طراحي شده است . 

 

در سيستم هاي مكانيكي و الكترونيكي چندين نوع خطوط انتقال وجود دارد :

 

1.                     PRB ها : حركت طولي بدنه ها روي پايه ها را گويند.

 

2.                     RFC ها: حركت طولي كه در يك سمت توسط زنجير و در سمت ديگر پايه رول ميباشد را گويند.

 

3.                     CTC ها: حركت عرضي و يا جابه جايي عرضي بدنه ها را گويند .

 

4.                     كم ليفت ها: جايگاههايي كه بدنه بر روي انها قرار ميگيرد تا توسط انها به صورت طولي يا عرضي بدنه ها جابه جا شوند .

 

5.                     الواتور: حركت به سمت بالا و يا پايين بدنه ها را گويند .

 

6.                     پارك ليفت ها: همان كم ليفت هايي هستند كه در حالت عادي روي انها بدنه قرار دارد و زماني كه خط خالي ميشود بدنه را به خط انتقال ميدهد.

 

7.                     TSC ها دستگاه هايي كه حركت و جهت بدنه را تغيير ميدهد چون سرعت انها در هر لحظه متغيير است توسط اينورتر كنترل ميشود .

 

كنترل خطوط و انتقال توسط CCP ها و PN ها صورت ميگيرد اگر الكترو موتور ما نياز به

 

اينورتر داشته باشد توسط CCP ها كنترل ميكنيم (يعني اگر نياز باشد كه سرعت ان كه با

 

فركانس تغيير ميكند و اينورتر اين قابليت را دارد ).اما اگر الكترو موتور نياز به تغيير سرعت

 

نداشته باشد توسط PN ها كنترل ميشود.

 

معمولا موتور هايي كه توسط PN ها كنترل ميشوند يعني اينكه نياز به تغيير سرعت ندارند و به اينورتر هم احتياجي نيست .

 

نكات مهم :

 

*برخي از PRB  ها اينورتري و برخي استاتوري (غير اينورتري ) ميباشند.

 

**همه TSC ها و الواتورها توسط اينورتر كنترل ميشود .

 

***تمامي CTC ها بدون اينورتر يعني با استاتور كنترل ميشود.

 

 

يكي از بارهاي متعارف در صنعت الكتر موتور هاي سه فاز ا سنك روم ميباشند كه به دو صورت مثلث

 

ستاره راه اندازي ميشوند. الكترو موتورهاي با توان بالا در ابتدا به صورت ستاره راه اندازي ميشوند و

 

سپس به صورت مثلث شروع به كار كردن ميكنند(اگر موتورها در ابتدا به صورت مثلث راه اندازي شوند

 

جريان خيلي زيادي براي راه اندازي انها لازم است يعني اگر بخواهيم موتور را به صورت مثلث از ابتدا

 

راه اندازي كنيم تقريبا جرياني شش برابر جريان نامي موتور نياز داريم كه براي جلوگيري از اين مشكل

 

ابتدا موتور را به صورت ستاره راه اندازي ميكنيم چون جريان كمتري ميكشد و بعد از مدتي ان را به

 

صورت مثلث به حركت در مي اورد).

 

نوع سيم بندي و كلمپ ها :

 

در صنعت الكتر موتورها به صورت يك زوج قطب و دو زوج قطب و به طور كلي چند زوج قطب ساخته

 

ميشود .

 

ما ميتوانيم بين يك زوج قطب ، يك زوج قطب ديگر داشته باشيم . كه در اينجا:

 

Ns=1/2Fs             

 چرخش ميدان استاتور ميباشد . (فركانس تغذيه سيم پيچ استاتور= فركانس ميدان ) Fs

 

اگر برق سه فاز با 120 درجه اختلاف فاز را بدهيم ميدان شروع به چرخيدن داخل پوسته موتور ميكند

 

 كه به ان ميدان منتجه ميگويند . روتور قسمت استوانه چرخان داخل موتور است ، داخل پوسته موتور

 

استاتور كه يك سيم پيچ سه فاز درونش است كه معمولا به صورت ارايش هاي مثلث و ستاره بسته

 

ميشوند . در روتور سيم پيچ ها به جايي وصل نميشوند بلكه سر هاي انها اتصال كوتاه ميشوند . بعد كه

 

داخل ميدان است

خرید و دانلود  گزارش كارآموزي با عنوان:   رنگ و معايب آن در صنايع خودرو سازي






:: برچسب‌ها: گزارش , كارآموزي , با , عنوان: , رنگ , و , معايب , آن , در , صنايع , خودرو ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: