مبانی
نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم 8
صفحه بطور کاملاً ویراش شده و آماده ارائه به همراه منابع استفاده شده و
...
----------------------------------------------------------------
بخشی از متن :
تاریخچه مدیریت دانش:
مدیریت دانش مفهوم تازهای نیست و ریشه آن به3000 سال قبل از میلادی باز میگردد
(سبحانی نژاد، همكاران، 1385). اصطلاح مدیریت دانش در اوائل دهه
1990میلادی و با توسعه نظریه مهندسی مجدد فرآیندها اولین گامها برای
ایجاد ساز و كارهای احصا، ذخیرهسازی و استفاده از دانش در
سازمانها شروع شد و سپس مجموعه این فعالیتها عنوان مدیریت دانش را به خود
گرفت (اخوان، همكار 1390). همانطوریكه اشاره شد مدیریت
دانش بصورت نوین از دهه 90 میلادی از آن زمان تاكنون یكی از مباحث قابل
توجه نویسندگان همچو پیتر دراكر (1964) كه اولین بار اصطلاح "كاركنانی
دانشی" را ابداع كرد و پیتر سنگه در سال (1990) اصطلاح سازمان یادگیرنده را
مطرح كرد؛ سازمانی كه از تجارب گذشته ذخیره شده در سیستمهای حافظه سازمانی یاد میگیرد.
لئونارد بارتون (1950) مورد چاپارال استیل را به عنوان یك داستان موفقیت
مدیریت دانش مستند كرد. مطالعه نوناكا و تاكچی (1950) نشان داد كه چگونه
دانش در سازمانها خلق، استفاده و تسهیم میشود و چگونه چنین دانشی به توزیع نوآوری كمك میكند (احمدی، همكار، 1391) اما بصورت تخصصی تر اصطلاح مدیریت دانش در سال (1989) بطور رسمی در فرهنگ واژهگان ثبت شد (سبحانی نژاد، همكاران، 1385).
تعاریف مدیریت دانش:
تعریف زیادی برای مدیریت دانش وجود دارد كه میكوشند
چیستی و چگونگی انجام آن را توصیف نماید، اما واقعیت این است كه هیچ كجا
در ادبیات مدیریت دانش تعریف واحدی برای این مفهوم وجود ندارد و میتوان گفت هر پژوهشگر كوشیده است با توجه به حوزه آكادمیك خاص خود این مفهوم را تعریف نماید.
در این پژوهش تعریفهای كه به هدف پژوهش نزدیك است انتخاب شدهاند
به
نظر بات (2000) مدیریت دانش، فرآیند تسهیل فعالیتهای مرتبط با دانش نظیر
خلق، كسب، تغییر شكل و استفاده از آن است (به نقل از فاتح، سبحانی،
محمدی،16:1390).
والس زاك (2005)، مدیریت دانش را فرآیندی میداند كه به تسهیل، جذب، انتشار، ایجاد و كاربرد دانش به منظور تصمیمگیری میپردازد (به نقل از اعتباریان، 168:1390).
فهرست مطالب:
دانش و انواع آن
تاریخچه مدیریت دانش
تعاریف مدیریت دانش
مدلهای مدیریت دانش
مدل نیومن و كنراد، (1999)
مدل چند عاملی توسعه نظامهای مدیریت دانش
مدل چهار حلقهای مدیریت دانش
مزایا و نتایج به كارگیری مدیریت دانش و حافظه سازمانی
موانع و چالشهای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
منابع
----------------------------------------------------------------
بخشی از منابع :
- احمدی، سید علی اكبر؛ صالحی، علی، 1391، مدیریت دانش. دانشگاه پیام نور.
- مشاهی، سارا، 1390، استراتژی مدریت دانش در سازمانهای ساخت و ساز با رویكرد منابع انسانی، پایان نامه كارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
- سبحانینژاد، مهدی؛ شهائی، بهنام؛ یوزباشی، علیرضا، 1385، سازمان یادگیرنده (مبانی نظری الگوی تحقق و سنجش).تهران: یسطرون
- اخوان، پیمان؛ باقری، روح اله، 1390، مدیریت دانش ازایده تا عمل. تهران: آتی نگر.
- اعتباریان، اکبر، 1390، نظریه های مدیریت و سازمان در عمل با رویکرد سازمانیها و نهادهای فرهنگی. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
- فاتح، اصغر؛ سبحانی، محمد صادق؛ محمدی، داریوش، 1390، مدیریت دانش رویکردی جامع. تهران: برآیند پویش
- حسنیراد، امین، 1393، ارزیابی رابطه میان مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی در مراكز بهداشت. تعالی/ نشریه تخصصی مدیریت، سال سوم, شماره (27،26), صص 32- 26.
- قاسمی، حمید، 1392، مبانی مدیریت دانش سازمانی و كاركنان دانشگر، بیمه سلامت، سال هفدهم, شماره 52, صص 52-46.
- مختارنیا، محمد، 1388، طراحی الگوی سازماندهی مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی ایران، رساله دکتری در رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران .
- Davenport, T; Prusak, L. 2000. Working Knowledge: How organizations manage what they know. Boston: Harvard Business school Press.
:: برچسبها:
مبانی نظری مدیریت دانش ,
مدیریت دانش ,
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش (فصل دوم) ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0