مفهوم موسیقی در بناها
از سردر بازار قیصریه
که وارد میدان میشوید اگر با موسیقی ایران آشنا باشید احساس میکنید که
دستگاه شور را برای شما زمزمه میکند اول طاقنماهای موزون را میبینید و
این در آمد شور است که در چند پرده نزدیک به هم نواخته میشود آرام آرام
پیش میروید تا به عالی قاپو میرسیم که همان شهناز است بعد به زیر افکن و
قرود میآید و میرسد به مسجد شاه که همان گوشه اوج است و بعد مسجد شیخ
لطفالله که گوشه سلمک را تداعی میکند تا دوباره میرسد به سر در قیصریه.
بی شک یکی ار عمده دلایل سحر انگیزی فضاهای ایرانی همین پیوند با موسیقی
است.
همانگونه که در موسیقی، اجرای نت روان، سیال و متصل و یا اجرای مقطع و
ناپیوسته نتها داریم، در بافت موسیقی نیز معماران در صورت ساختمان و نصب
بازشوها با فواصل گوناگون، گاهی همچون هنر گوتیک در جستجوی کاهش آرتیکولاسیون بواسطة تداوم بودهاند و گاهی نیز همچون اکسپرسیونیسم آلمان در آغاز قرن بیستم در جست و جوی پیوستگی و تداوم کامل است.
معماری و موسیقی هنرهایی هستند که در صورت انتزاعی
و در مفهوم مجرد شناخته میشوند و برخورد روزمره با آنها نیز مجزا و مجرد
میباشد. انتزاعی بودن خصیصهای مشترک در بین هنرهاست؛موسیقی، هنری شنیداری
میباشد و در مرحله آغازین ارتباط با مخاطب میتواند با ایجاد حالات صوتی،
حس او را در لحظه بسازد و یا ضمیر ناخودآگاه را به تداعی معانی وادارد.
حالات موسیقی پیرو قواعد مشخصی منبعث از ریاضیات و فیزیک که از نظم طبیعت پدید میآید، قواعد ریاضی شناخته شدهای همچون اعداد طلایی و فرمول معروف فیبوناچی و اصول کشف شده تناسبات هندسی در تحلیل هندسی طبیعت جانداران در موسیقی به وفور یافت میشود.
:: برچسبها:
موسیقی ,
معماری ,
ارتباط موسیقی و معماری ,
پروژه انسان طبیعت معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0